16 października 2011

WORLD BREAD DAY 2011 :)



Tak, nie tylko dzieci, kobiety i listonosze mają swój światowy dzień. Od sześciu lat także chleb. Z tej okazji upiekłam dziś rano 2 bochenki, na które każdy kto ma piekarnik może sobie pozwolić. Ten chleb nie wymaga od Was żadnego sprzętu, szykowania wcześniej magicznych zakwasów, kondycji czy czasu. Przepis jest tak prosty, że mimo, że robiłam go po raz pierwszy, piszę z pamięci.

SKŁADNIKI

  • 1 KG MĄKI PSZENNEJ TYP 550 (czyli standardowa)
  • 40G ŚWIEŻYCH DROŻDŻY (lub 20 suchych)
  • ŁYŻECZKA CUKRU
  • 2 ŁYŻECZKI SOLI
  • CIEPŁA WODA (pół litra; lub mleko)
  • OLIWKI (czarne lub zielone, bez pestek of course)

JAK?

1. Mąkę przesiej do dużej miski, zrób na środku wgłębienie.

2. W pół szklanki ciepłej wody (ja dodałam trochę wody, trochę mleka) rozpuść cukier i drożdże. Wlej do mąki, we wgłębienie. Wymieszaj rozczyn z 2 łyżkami mąki aż uzyskasz gęstość śmietany. Przykryj czystą ścierką i odczekaj parę chwil aż rozczyn podwoi objętość.

3. Dodaj resztę wody i sól. Wymieszaj drewnianą łopatką. Posmaruj dłonie kilkoma kroplami oliwy i wyrabiaj ciasto aż będzie miało jednolitą konsystencję. Jeśli po kilku minutach zagniatania jest wciąż zbyt lepkie dodaj nieco mąki.

4. Dodaj pokrojone oliwki, zagniataj.

5. Podziel ciasto na pół, uformuj bochenki. Włóż do formy wysmarowanej tłuszczem lub wyłożonej papierem do pieczenia, pogłaszcz po wierzchu mokrą dłonią. Przykryj czystą ściereczką, odstaw do wyrośnięcia.

6. Piecz w rozgrzanym piekarniku około godziny. Ja piekłam na termoobiegu lekko ponad godzinę. Na ostatnie kilka minut włączyłam górną grzałkę.

7. Wyjmij z formy i odstaw do ostygnięcia.

Smacznego :)

Bake Bread for World Bread Day 2011







2 komentarze:

  1. Yes, bread need its day, too! ;-) Thank you for participating in World Bread Day 2011.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach kusisz tą chrupiąca skórką. Faktycznie, receptura nie skomplikowana, a rezultat godny podziwu. Cieszę się, że mogłyśmy piec chleb razem... no może wirtualnie razem. Pozdrowienia. Gosia

    OdpowiedzUsuń